torsdag 10 januari 2013

Paint och sådant man säger

Viola har sedan juldagarna fått upp ögonen för programmet Paint. Barnen har väl inte fått sitta vid datorn alls innan. Vi har sett någon film på datorn, tex hade vi med datorn på resan till Mallis och jag hade några filmer med som de kunde se på datorn då. Men i mellandagarna lät Björn Viola sitta med ritprogrammet för hon älskar att rita och det blir mer och mer pyssel (Art Attack är nog det som fått henne till att mer pyssla även om jag upplever att Malva har mer tålamod för typ pärla och pussel).

I början hjälpte Björn till en hel del, men så ikväll hade hon helt på egen hand gjort bilden ovan. Violas egna förklaring är: " Det är natt, alla ljusen är släckta, månen och stjärnorna lyser" samt att bilden heter "Mamma är bäst". Vilket för övrigt är paroller som ständigt ropas här hemma. "Mamma är bäst, Pappa är bäst, Axel är bäst, Malva är bäst, Viola är bäst, Rebecca är bäst" osv osv osv- Det här med att vara bäst är uppenbarligen viktigt.  Viola har även lärt sig att räkna till 8 på engelska av Händige Manny som räknar sina verktyg. Uttalet kan väl förbättras men jag förundras ändå vad de kan lära sig. Nu har vi övat in att räkna till tio också men hon behöver räkna på fingrarna för att hålla koll på vilket ord för vilken siffra på engelskan. Hon noterar snabbt om någon inte pratar svenska på tv, och frågar då direkt om det är engelska.

Vad som sägs här hemma som också är roligt är att jag började med något bus att säga Malvis till Malva och även Viola som först var coola Viola och sedan Lola för att Malva sa det, så har alla utom Axel blivit "-is:ar". Violis, Malvis, Mammis, Pappis. Det är vi som är "is:ar". Axel kan visst inte heta det, utan Björn har sagt sedan Axel var nyfödd att han är en liten Axul, och så säger han det med en hemsk basröst och betoning på U:et och jag har inte gillat det, han är mer en Axelpaxel tycker jag. Men nu går tjejerna runt här hemma och ropar på Axul! (Björn har även försökt med Askilux och Askil, vet knappt hur det går ihop med Axel, men låt gå)

Viola säger inte mycket fula ord faktiskt, men Malva snappar upp det direkt. Hon har ett favoritord och det är ett slagt vete! :-)  Första gången hon sa det så satte jag in henne i bilen efter dagis och jag såg att lyste i hennes ansikte av bus. Plötsligt sa hon det högt och tydligt och jag blev helt paff. Vad sa du, frågade jag och hon blinkade med ögonen och log sitt största leende och sa "Inget". Vi hör det inte ofta, men emellanåt. Annars är hon mycket för lillgamla kommentarer. När man frågor om det är något vi ska göra kan hon svara "Så klart vi kan" och liknande. Det låter så roligt, och många gånger är det visst jag som säger så för Björn tycker hon emellanåt låter precis som jag!

I och för sig hade vi en period då man inte trodde tjejerna kunde säga något annat än bajs, men som tur väl är har det lugnat sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar